- 1. Értelmezze az oktatáspolitikai folyamatok közpolitikai és közjogi aspektusait: a ’policy’ és a ’politics’ megkülönböztetésének jelentőségét.
- 2. Mutassa be az oktatásban meghatározó szerepet játszó értékek, célok, funkciók történeti változásait.
- 3. Jellemezze a makroszintű döntésfolyamatok szerkezeti vonásait; a hatalmi ágak szerepét a döntésfolyamatokban - az oktatásra mint társadalmi alrendszerre levetítve.
- 4. Mutassa be az állam szerepvállalását a következő kérdésekben: ellenőrzés, oktatástervezés, értékelés, koordináció, tájékoztatás, tanácsadás, pozitív diszkrimináció.
- 5. Mutassa be a döntésfolyamatokat befolyásoló dokumentumokat: nemzetközi jelentések, az OECD tematikus elemzései és országtanulmányai, fehér-könyvek, Eurydice-dokumentumok, Jelentés a magyar közoktatásról, oktatásfejlesztési koncepciók, hatástanulmányok, önkormányzati intézkedési tervek.
- 6. Ismertesse a közös európai oktatáspolitikák eszközrendszerét: a nyitott koordináció módszere, indikátorfejlesztés, közoktatási, szakképzési, felnőttképzési, felsőoktatási programok.
- 7. Értelmezze a hatékonyság, eredményesség, minőség és méltányosság oktatáspolitikai kezelésének lehetőségeit.
- 8. Jellemezze a magyar közoktatásban alkalmazott tanterv- és tankönyv-politikákat.
- 9. Mutassa be a társadalmi kohézió elősegítésének lehetőségeit az oktatáspolitika eszközeivel.
- 10. Jellemezze az oktatásirányítás szintjeit: települési szint, a köztes irányítási szintek, országos szint, nemzetközi szint.
- 11. Ismertesse az erőforrások, közvetett és közvetlen eszközök, a célok és eszközök közötti kapcsolat mibenlétét az oktatáspolitikai irányok és döntések meghatározásakor.
- 12. Mutassa be az érdekszervezetek és nyomásgyakorló csoportok szociológiai jellemzőit: oktatási érdekcsoportok, politikai, kulturális mozgalmak képviselői, kutatók, szakértők, iskolavezetők, pedagógus-szakszervezetek, tanáregyesületek, szülői szerveztek, diákszervezetek.
- 13. Jellemezze a döntésbefolyásolás intézményes kereteinek jelentőségét és a nyilvánosság szerepét az oktatáspolitika kialakításában: pl. civil szervezetek, konzultatív testületek.
- 14. Illich, Ivan: Az iskola fenomenológiája. In: Kozma Tamás-Tomasz Gábor (szerk.) Szociálpedagógia. Budapest: Osiris Kiadó, 2000. c. tanulmánya alapján mutassa be a szerző oktatásrendszer kritikáját és fejtse ki saját szakmai véleményét a tanulmány tartalmáról.
Oktatáspolitika (BA) tételsor
Témasor a kollokviumra való felkészüléshez
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése