"Társadalmi nemek és az oktatási rendszer" konferencia, 2004. december 3. Budapesti Corvinus Egyetem
A konferencia programja: [pdf]
Thun Éva:
Neveléstudományi paradigmák társadalomképe feminista elméletek tükrében
(absztrakt)
A neveléstudomány gender szemléletű kritikája számos kihívással néz szembe annak köszönhetően, hogy a neveléstudomány maga javában önmeghatározása reformfolyamatát éli át - félve küszködik azzal a felismeréssel, hogy a hagyományos tudományfelfogástól eltérően eleve interdisziplináris jellege képezheti erősségét.
A gender szemlélet és praxis pozíciójából érdemes megvizsgálni, hogy a múltat jelentő bölcsészeti/filozófiai és pszichológiai paradigmák mellett az újkeletű társadalomtudományi paradigma befogadása és meghatározóvá válási törekvései során keletkező változások progresszívnek értékelhető-e: a felmerülő társalmi igényekre érzékenyen válaszol-e, és egyben valóban tükrözi-e a neveléstudomány társadalmi tudatosságának és felelősségének belátását.
A neveléstudománynak címzett feminista szempontú kérdésfeltevések főként azt elemzik, hogy a neveléstudomány preszkriptív, normatív szándékaihoz képest a társadalmi kohézió és integráció oktatáspolitikai szándékai során az elmélet és a gyakorlat mennyiben tudja befogadni és megvalósítani a multikulturális és esélyegyenlőségi elveket a közoktatásban és a multi- és interdiszcipinaritást a felsőoktatásban.
Gender a felsőoktatásban - Vitaindító [pdf]
A gender szemlélet és praxis pozíciójából érdemes megvizsgálni, hogy a múltat jelentő bölcsészeti/filozófiai és pszichológiai paradigmák mellett az újkeletű társadalomtudományi paradigma befogadása és meghatározóvá válási törekvései során keletkező változások progresszívnek értékelhető-e: a felmerülő társalmi igényekre érzékenyen válaszol-e, és egyben valóban tükrözi-e a neveléstudomány társadalmi tudatosságának és felelősségének belátását.
A neveléstudománynak címzett feminista szempontú kérdésfeltevések főként azt elemzik, hogy a neveléstudomány preszkriptív, normatív szándékaihoz képest a társadalmi kohézió és integráció oktatáspolitikai szándékai során az elmélet és a gyakorlat mennyiben tudja befogadni és megvalósítani a multikulturális és esélyegyenlőségi elveket a közoktatásban és a multi- és interdiszcipinaritást a felsőoktatásban.
Gender a felsőoktatásban - Vitaindító [pdf]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése