JUBILEUMI KONFERENCIA FELHÍVÓ
NŐK AZ OKTATÁSBAN …, NŐOKTATÁS ..., NŐI OKTATÁS ...,
NŐKRŐL VALÓ OKTATÁS ...,
NŐK OKTATÁSA ... ?
„.... nemcsak módot és alkalmat kíván nyújtani a nőknek olyatén kiképeztetésükre, hogy képesek legyenek a tudomány mai színvonalára emelkedni; de egyszersmind az iskolákat, az egyetemeket, sőt magát a tudományt is mintegy új életre akarja ébreszteni, mintegy új kerékvágásba akarja zökkenteni a nők által.”
Gonda Béláné: A nőkről. (1898.)
A konferencia tervezett időpontja:
2000. november 24-25.
Helye:
Eötvös Loránd Tudományegyetem, Tanárképző Főiskolai Kar,
1055 Budapest, Markó u. 29-31.
A közoktatás és felsőoktatás szerepének megfogalmazásakor Európa-szerte előtérbe került a nemek közötti egyenlő esélyek biztosításának kérdése: annak elemzése, hogy milyen lehetőségeket és milyen társadalmi és kulturális mintákat, készségeket és szakmai pályafutási lehetőségeket nyújt az oktatási rendszer a fiú és lány tanulók számára.
A konferencia célja, hogy a társadalmi nemek tudománya szemléletéből kiindulva tartalmilag és formailag is bemutassa az oktatás és nevelés számos kérdéskörét interdiszciplináris értelmezési keretek között. Ezzel teret kíván adni a tudománykör és szempontrendszer hazai megismertetésére valamint szorgalmazni szeretné elfogadtatását a magyarországi tanárképzésben és felsőoktatásban.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem, Tanárképző Főiskolai Kara ebben a tanévben ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Ezt az évfordulót szeretnék emlékezetessé tenni e konferencia megrendezésével, a jubileumi rendezvénysorozat részeként. Így szeretnénk emlékezni a hagyományokra, felvázolni a lehetséges új szempontokat és irányokat az oktatásról való közös gondolkozáshoz, kutatási és tervezési tevékenységekhez.
Az ELTE Tanárképző Főiskolai Kar Angol Tanszékén immár öt éve választható szeminárium a Bevezetés a nőtudományba, ill. A társadalmi nemek kérdései az oktatásban című kurzusok. Ezeket a témaköröket kívánja konferenciánk meghonosítani és széleskörű megismeréséhez hozzájárulni.
A konferencia kiemelt témakörei:
§ A közoktatás tartalma, rendszere, a nemek kérdése és a tudás viszonya, a társadalmi nemek szocializációjának színterei.
§ A nők foglakoztatottsága a közoktatásban; a pedagógus pálya „nőneműsége”.
§ A nők helyzete és esélyegyenlőségi lehetőségeik a felsőoktatásban.
§ A nemek tudományának helye az átalakulóban lévő magyar felsőoktatási rendszerben.
§ A magyarországi nőneveléstan történelmi hagyatékai.
§ Speciális „ helyi” témánk: a nemek és a nyelvoktatás kérdései.
A részletesebb témakibontást lásd a túloldalon!
NŐK AZ OKTATÁSBAN jubileumi konferencia kiemelt témakörei:
1. A közoktatás tartalma, rendszere, a nemek kérdése és a tudás viszonya, a társadalmi nemek szocializációjának színterei:
· az oktatás tartalma, a curriculum, tartalmának ill. a NAT tartalmának elemzése a nemek ábrázolása valamint a hasznos és korszerű tudás értelmezése szempontjaiból;
· a közoktatás struktúrája: nőbarát-e az oktatási rendszer, megvalósul-e az esélyegyenlőség?
· a rejtett tanterv mibenléte és működési mechanizmusai, különös tekintettel a nemekkel szembeni elvárásokra;
· a tanár-diák kapcsolat és kommunikáció elemzése a nemek szempontjából, kommunikációs stratégiák, tanítási és tanulási stílusok;
2. A nők foglakoztatottsága a közoktatásban, a pedagógus pálya „nőneműsége”:
· a gondoskodás és szeretet mint pedagógiai fogalmak;
· a pedagógus foglakozás szakmaiságának mibenléte: szakma vagy hivatás?
· a pedagógusnő kulturális és társadalmi státusza, szerepei és szerepkonfliktusai;
· nőszempontú pedagógia, a feminista pedagógia nemzetközi tapasztalatai;
3. A nők helyzete és esélyegyenlőségi lehetőségeik a felsőoktatásban
· az üvegplafon jelenség a felsőoktatásban és a tudományos életben;
· az interdiszciplinaritás előnyei és hátrányai; lehetséges -e női tudományértelmezés?
· a nőhallgatók és nőoktatók szakmai karrierújta és a lehetőségek biztosításának módjai;
· az élethosszig tartó folyamatos tanulás alternatívája és a távoktatás; a modern információs technológiák és információs forradalom lehetőségeinek használata;
4. A nemek tudományának helye az átalakulóban lévő magyar felsőoktatási rendszerben
· A nőtudomány, a társadalmi nemek tudománya helyzetének elemzése;
· A tárgykör felsőoktatási struktúrába való beillesztésének lehetséges módjai;
· A tárgykörben folyó kutatások bemutatása és alkalmazhatósági területeik megvitatása/elemzése;
· A témában folyó nemzetközi trendek ismertetése;
5. A magyarországi nőneveléstan történelmi hagyatékai
· nőneveléstan tudománya és művelői;
· a nőnevelés nagy alakjai;
· a magyar „Nemzeti Nőnevelés” története és tanulságai;
· a magyar történeti nőmozgalmak hagyományai;
6. Speciális „ helyi” témánk: a nemek és a nyelvoktatás kérdései
· mítoszok, vélekedések és elképzelések a nyelvtanulásról - a nemeket érintő szterotípiák;
· a tanári személyiség kérdései és a női identitás problematikája a nyelvtanítás kontextusában;
· feminista nyelvészet, szociolingvisztika;
· a nyelvi kommunikáció nemekre jellemző sajátosságai;
JUBILEUMI KONFERENCIA FELHÍVÓ
NŐK AZ OKTATÁSBAN …, NŐOKTATÁS ..., NŐI OKTATÁS ...,
NŐKRŐL VALÓ OKTATÁS ...,
NŐK OKTATÁSA ... ?
„.... nemcsak módot és alkalmat kíván nyújtani a nőknek olyatén kiképeztetésükre, hogy képesek legyenek a tudomány mai színvonalára emelkedni; de egyszersmind az iskolákat, az egyetemeket, sőt magát a tudományt is mintegy új életre akarja ébreszteni, mintegy új kerékvágásba akarja zökkenteni a nők által.”
Gonda Béláné: A nőkről. (1898.)
A konferencia tervezett időpontja:
2000. november 24-25.
Helye:
Eötvös Loránd Tudományegyetem, Tanárképző Főiskolai Kar,
1055 Budapest, Markó u. 29-31.
A közoktatás és felsőoktatás szerepének megfogalmazásakor Európa-szerte előtérbe került a nemek közötti egyenlő esélyek biztosításának kérdése: annak elemzése, hogy milyen lehetőségeket és milyen társadalmi és kulturális mintákat, készségeket és szakmai pályafutási lehetőségeket nyújt az oktatási rendszer a fiú és lány tanulók számára.
A konferencia célja, hogy a társadalmi nemek tudománya szemléletéből kiindulva tartalmilag és formailag is bemutassa az oktatás és nevelés számos kérdéskörét interdiszciplináris értelmezési keretek között. Ezzel teret kíván adni a tudománykör és szempontrendszer hazai megismertetésére valamint szorgalmazni szeretné elfogadtatását a magyarországi tanárképzésben és felsőoktatásban.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem, Tanárképző Főiskolai Kara ebben a tanévben ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Ezt az évfordulót szeretnék emlékezetessé tenni e konferencia megrendezésével, a jubileumi rendezvénysorozat részeként. Így szeretnénk emlékezni a hagyományokra, felvázolni a lehetséges új szempontokat és irányokat az oktatásról való közös gondolkozáshoz, kutatási és tervezési tevékenységekhez.
Az ELTE Tanárképző Főiskolai Kar Angol Tanszékén immár öt éve választható szeminárium a Bevezetés a nőtudományba, ill. A társadalmi nemek kérdései az oktatásban című kurzusok. Ezeket a témaköröket kívánja konferenciánk meghonosítani és széleskörű megismeréséhez hozzájárulni.
A konferencia kiemelt témakörei:
§ A közoktatás tartalma, rendszere, a nemek kérdése és a tudás viszonya, a társadalmi nemek szocializációjának színterei.
§ A nők foglakoztatottsága a közoktatásban; a pedagógus pálya „nőneműsége”.
§ A nők helyzete és esélyegyenlőségi lehetőségeik a felsőoktatásban.
§ A nemek tudományának helye az átalakulóban lévő magyar felsőoktatási rendszerben.
§ A magyarországi nőneveléstan történelmi hagyatékai.
§ Speciális „ helyi” témánk: a nemek és a nyelvoktatás kérdései.
A részletesebb témakibontást lásd a túloldalon!
NŐK AZ OKTATÁSBAN jubileumi konferencia kiemelt témakörei:
1. A közoktatás tartalma, rendszere, a nemek kérdése és a tudás viszonya, a társadalmi nemek szocializációjának színterei:
· az oktatás tartalma, a curriculum, tartalmának ill. a NAT tartalmának elemzése a nemek ábrázolása valamint a hasznos és korszerű tudás értelmezése szempontjaiból;
· a közoktatás struktúrája: nőbarát-e az oktatási rendszer, megvalósul-e az esélyegyenlőség?
· a rejtett tanterv mibenléte és működési mechanizmusai, különös tekintettel a nemekkel szembeni elvárásokra;
· a tanár-diák kapcsolat és kommunikáció elemzése a nemek szempontjából, kommunikációs stratégiák, tanítási és tanulási stílusok;
2. A nők foglakoztatottsága a közoktatásban, a pedagógus pálya „nőneműsége”:
· a gondoskodás és szeretet mint pedagógiai fogalmak;
· a pedagógus foglakozás szakmaiságának mibenléte: szakma vagy hivatás?
· a pedagógusnő kulturális és társadalmi státusza, szerepei és szerepkonfliktusai;
· nőszempontú pedagógia, a feminista pedagógia nemzetközi tapasztalatai;
3. A nők helyzete és esélyegyenlőségi lehetőségeik a felsőoktatásban
· az üvegplafon jelenség a felsőoktatásban és a tudományos életben;
· az interdiszciplinaritás előnyei és hátrányai; lehetséges -e női tudományértelmezés?
· a nőhallgatók és nőoktatók szakmai karrierújta és a lehetőségek biztosításának módjai;
· az élethosszig tartó folyamatos tanulás alternatívája és a távoktatás; a modern információs technológiák és információs forradalom lehetőségeinek használata;
4. A nemek tudományának helye az átalakulóban lévő magyar felsőoktatási rendszerben
· A nőtudomány, a társadalmi nemek tudománya helyzetének elemzése;
· A tárgykör felsőoktatási struktúrába való beillesztésének lehetséges módjai;
· A tárgykörben folyó kutatások bemutatása és alkalmazhatósági területeik megvitatása/elemzése;
· A témában folyó nemzetközi trendek ismertetése;
5. A magyarországi nőneveléstan történelmi hagyatékai
· nőneveléstan tudománya és művelői;
· a nőnevelés nagy alakjai;
· a magyar „Nemzeti Nőnevelés” története és tanulságai;
· a magyar történeti nőmozgalmak hagyományai;
6. Speciális „ helyi” témánk: a nemek és a nyelvoktatás kérdései
· mítoszok, vélekedések és elképzelések a nyelvtanulásról - a nemeket érintő szterotípiák;
· a tanári személyiség kérdései és a női identitás problematikája a nyelvtanítás kontextusában;
· feminista nyelvészet, szociolingvisztika;
· a nyelvi kommunikáció nemekre jellemző sajátosságai;
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése