A társadalmi nem az oktatásban és nevelésben

Thun Éva

Eötvös Loránd Tudományegyetem

Bölcsészettudományi Kar, Angol-Amerikai Intézet

A épület, 301/c. szoba, Tel.: 460-4400 / 4264 m.

e-mail: thuneva@ludens.elte.hu

TANTÁRGYLEÍRÁS: A társadalmi nem az oktatásban és nevelésben

1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései

A magyar társadalomtudományi és pedagógiai elemzéseknek és a tanárképzésnek ma még kevéssé tárgyal területe a társadalmi nemek elsajátításának folyamata az oktatásban a „rejtett tanterv” szerint. Annak ellenére, hogy a magyar pedagógiai irodalomban meglehetősen hangsúlyosan megjelenik a társadalmi szerepek kérdése, igen kevés elemző jut el odáig, hogy a nemi szerepet és annak tanulási és átadási / szocializációjának folyamatát ás mikéntjét tárgyalja. Az tudomány elmélet, mind filozófiai, szociológiai, pszichológiai szinten az “embert” emlegeti ideálnak, aránytalanul hangsúlyozva a társadalmi és közösségi lét és cselekvés fontosságát, és szinte teljesen hanyagolva, az identitás és személyiség témakörét.

A társadalomtudományok interdiszciplináris jellegének és összetett voltának felismerése és az azokba való alapvető jártasság egyik legfontosabb előfeltétele egy tanár szakmai képzettségének. Ezt a már nemzetközileg elfogadott szemléletet mutatja be kurzus a hallgatók filozófiai, pszichológiai és neveléselméleti tanulmányaira alapozva ismerteti meg őket a társadalmi nemek tanulmányozásának alap-elméleteivel.

A kurzus fel kívánja hívni a leendő tanár hallgatók figyelmét arra, hogy pedagógiai munkájuk során, hogyan közelíthetnek meg olyan társadalmi és kulturális kérdéseket (etnikai és nemi hovatartozás), melyek állandó kísérői a szaktárggyal való foglalkozásnak.

2. Feltételezett tudásanyag, előképzettségi szint

A tantárgy témaköre nagyban hagyatkozik a hallgatók általános pedagógiai és pszichológiai, fejlődés-lélektani, valamint szakmódszertani tanulmányaikra és ismereteikre. A hallgatók konstruktívan felhasználhatják a gyakorló tanítás során szerzett személyes tapasztalataikat, valamint a társadalomról és a különböző kultúrákról szerzett élményeiket.

3. A tantárgy tartalma

1. A nemi szerepek és nemi sztereotípiák és azok kialakulása, társadalmi szerepek tanulásának különböző elméletei: a szocializáció folyamata, viselkedéselméleti magyarázat, szerep- vagy rendszerelméleti magyarázat.

2. Az iskola által közvetített tudás jellege: a tantárgyak tartalmai és a szaktudományokhoz való kötődésük, a tanterv.

3. Az iskola, mint társadalmi intézmény, annak struktúrája / irányítási elvei: nevelési célok, szervezetszociológiai értelmezés, európai közoktatási modellek.

4. A nemek és az adottságok / készségek / tehetség - különböző tanulási módszerek és stílusok: intelligencia, mentális képességek, motiváció, a tanulási folyamatok identitásközpontúsága / tanulóközpontúság.

5. A nemek és a kommunikáció: a pedagógia és a kommunikációelmélet találkozása, az oktatás és nevelés, mint szimbolikus interakció.

6. Tanári (és szülői) vélekedések és elvárások a tanulmányi előmenetelt, tantárgyi érdeklődést, viselkedést illetően: külső és belső elvárások, a tekintély szerepe.

7. A nemek megjelenítése / ábrázolása a tankönyvekben (képi és szöveges).

8. Elfogultság / részrehajlás a számonkérésben és értékelésben, kulturális elvárások.

9. Nemzetközi és EU dokumentumok - irányelvek az oktatásban.

10. Az egyenrangúság és egyenlőség megvalósításának módszerei az oktatás és nevelés folyamatában.

11. A társadalmi nem és a nyelvtanítás.

12. A feminista pedagógia.

13. A nőnevelés története Magyarországon.

14. Beszámoló a hallgatók projektjeiről

4. A tantárgy oktatásának időterve

A tantárgy oktatására a 7-ik és 8-ik félévekben kerül sor.

Össz-óraszáma: 28

Elmélet: 0

Gyakorlat: 28

5. Évközi ellenőrzés módja

A hallgatói projektek, beszámolók és olvasónaplók rendszeres értékelése.

6. A számonkérés módja

Gyakorlati jegy

7. A tárgy előirt külső szakmai gyakorlatai

Nincs

8. Kötelező, illetve ajánlott irodalom

Elérhető a HÍR-NŐK weblapokon.

9. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása

A tantárgyhoz szükséges kötelező irodalmat az Angol Tanszék ill. a Központi Könyvtár bocsátja a hallgatók rendelkezésére. A hatékonyabb munka érdekében kiegészítésképpen használhatók az Angol Tanszéken és az Oktatástechnika Tanszéken rendelkezésre álló eszközök (magnetofon, videó, számítógép, stb.), valamint a Központi Könyvtárban fellelhető napi sajtó, periodikák, könyvek és elektronikus információhordozók.

10. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere

Az témába vágó publikációk nyomon követése, a témát érintő konferenciákon és műhelymunkában való részvétel.

11. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája

A tárgy interdiszciplinaritása miatt, szakmai kapcsolattartás és rendszeres konzultáció a társadalmi nemek tudománya témakörben kutató és tevékenykedő magyar szakértőkkel, valamint bekapcsolódás a nemzetközi, főleg európai szakmai szervezetek munkájába.

12. Személyi feltételek

Thun Éva

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése