NŐK AZ OKTATÁSBAN …, NŐOKTATÁS ..., NŐI OKTATÁS ...,

JUBILEUMI KONFERENCIA FELHÍVÓ

NŐK AZ OKTATÁSBAN …, NŐOKTATÁS ..., NŐI OKTATÁS ...,

NŐKRŐL VALÓ OKTATÁS ...,

NŐK OKTATÁSA ... ?

„.... nemcsak módot és alkalmat kíván nyújtani a nőknek olyatén kiképeztetésükre, hogy képesek legyenek a tudomány mai színvonalára emelkedni; de egyszersmind az iskolákat, az egyetemeket, sőt magát a tudományt is mintegy új életre akarja ébreszteni, mintegy új kerékvágásba akarja zökkenteni a nők által.”

Gonda Béláné: A nőkről. (1898.)

A konferencia tervezett időpontja:

2000. november 24-25.

Helye:

Eötvös Loránd Tudományegyetem, Tanárképző Főiskolai Kar,

1055 Budapest, Markó u. 29-31.

A közoktatás és felsőoktatás szerepének megfogalmazásakor Európa-szerte előtérbe került a nemek közötti egyenlő esélyek biztosításának kérdése: annak elemzése, hogy milyen lehetőségeket és milyen társadalmi és kulturális mintákat, készségeket és szakmai pályafutási lehetőségeket nyújt az oktatási rendszer a fiú és lány tanulók számára.

A konferencia célja, hogy a társadalmi nemek tudománya szemléletéből kiindulva tartalmilag és formailag is bemutassa az oktatás és nevelés számos kérdéskörét interdiszciplináris értelmezési keretek között. Ezzel teret kíván adni a tudománykör és szempontrendszer hazai megismertetésére valamint szorgalmazni szeretné elfogadtatását a magyarországi tanárképzésben és felsőoktatásban.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem, Tanárképző Főiskolai Kara ebben a tanévben ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Ezt az évfordulót szeretnék emlékezetessé tenni e konferencia megrendezésével, a jubileumi rendezvénysorozat részeként. Így szeretnénk emlékezni a hagyományokra, felvázolni a lehetséges új szempontokat és irányokat az oktatásról való közös gondolkozáshoz, kutatási és tervezési tevékenységekhez.

Az ELTE Tanárképző Főiskolai Kar Angol Tanszékén immár öt éve választható szeminárium a Bevezetés a nőtudományba, ill. A társadalmi nemek kérdései az oktatásban című kurzusok. Ezeket a témaköröket kívánja konferenciánk meghonosítani és széleskörű megismeréséhez hozzájárulni.

A konferencia kiemelt témakörei:

  • A közoktatás tartalma, rendszere, a nemek kérdése és a tudás viszonya, a társadalmi nemek szocializációjának színterei.
  • A nők foglakoztatottsága a közoktatásban; a pedagógus pálya „nőneműsége”.
  • A nők helyzete és esélyegyenlőségi lehetőségeik a felsőoktatásban.
  • A nemek tudományának helye az átalakulóban lévő magyar felsőoktatási rendszerben.
  • A magyarországi nőneveléstan történelmi hagyatékai.
  • Speciális „ helyi” témánk: a nemek és a nyelvoktatás kérdései.


NŐK AZ OKTATÁSBAN jubileumi konferencia kiemelt témakörei:

1. A közoktatás tartalma, rendszere, a nemek kérdése és a tudás viszonya, a társadalmi nemek szocializációjának színterei:

· az oktatás tartalma, a curriculum, tartalmának ill. a NAT tartalmának elemzése a nemek ábrázolása valamint a hasznos és korszerű tudás értelmezése szempontjaiból;

· a közoktatás struktúrája: nőbarát-e az oktatási rendszer, megvalósul-e az esélyegyenlőség?

· a rejtett tanterv mibenléte és működési mechanizmusai, különös tekintettel a nemekkel szembeni elvárásokra;

· a tanár-diák kapcsolat és kommunikáció elemzése a nemek szempontjából, kommunikációs stratégiák, tanítási és tanulási stílusok;

2. A nők foglakoztatottsága a közoktatásban, a pedagógus pálya „nőneműsége”:

· a gondoskodás és szeretet mint pedagógiai fogalmak;

· a pedagógus foglakozás szakmaiságának mibenléte: szakma vagy hivatás?

· a pedagógusnő kulturális és társadalmi státusza, szerepei és szerepkonfliktusai;

· nőszempontú pedagógia, a feminista pedagógia nemzetközi tapasztalatai;

3. A nők helyzete és esélyegyenlőségi lehetőségeik a felsőoktatásban

· az üvegplafon jelenség a felsőoktatásban és a tudományos életben;

· az interdiszciplinaritás előnyei és hátrányai; lehetséges -e női tudományértelmezés?

· a nőhallgatók és nőoktatók szakmai karrierújta és a lehetőségek biztosításának módjai;

· az élethosszig tartó folyamatos tanulás alternatívája és a távoktatás; a modern információs technológiák és információs forradalom lehetőségeinek használata;

4. A nemek tudományának helye az átalakulóban lévő magyar felsőoktatási rendszerben

· A nőtudomány, a társadalmi nemek tudománya helyzetének elemzése;

· A tárgykör felsőoktatási struktúrába való beillesztésének lehetséges módjai;

· A tárgykörben folyó kutatások bemutatása és alkalmazhatósági területeik megvitatása/elemzése;

· A témában folyó nemzetközi trendek ismertetése;

5. A magyarországi nőneveléstan történelmi hagyatékai

· nőneveléstan tudománya és művelői;

· a nőnevelés nagy alakjai;

· a magyar „Nemzeti Nőnevelés” története és tanulságai;

· a magyar történeti nőmozgalmak hagyományai;

6. Speciális „ helyi” témánk: a nemek és a nyelvoktatás kérdései

· mítoszok, vélekedések és elképzelések a nyelvtanulásról - a nemeket érintő szterotípiák;

· a tanári személyiség kérdései és a női identitás problematikája a nyelvtanítás kontextusában;

· feminista nyelvészet, szociolingvisztika;

· a nyelvi kommunikáció nemekre jellemző sajátosságai;

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése