Thun Éva: Feminista pedagógia a felsőoktatásban. (előadás vázlat)

Megosztott Világ 2: A nemek kutatásának alakulása a közelmúltban Magyarországon. Konferencia a Magyar Szociológiai Társaság, az MTA Szociológiai Kutatóintézet és az ELTE Szociálpolitikai Intézet Gender Studies Programjának rendezésében, Budapest, 2002.

- ennek éppen az ellentétét találjuk: a pedagógiai konzervativizmus elvei hatják át a tanárképzés tartalmait és szervezetét. Ennek az ellentmondásnak az okai számos a szélesebb értelemben vett „társadalmi változás”-ban lelhetők fel, melynek során az oktatás egész szerkezetének és az azt irányítóknak el kellett újra helyezkedniük az új társadalmi térben oly módon, hogy az intézményi „függetlenség és önállóság” meghatározása során leplezni tudják, hogy a közoktatási reform folyamata a kulturális tőke egyenlőtlen újraelosztásának egyik jelentős színtere. Ez az értelmezés magyarázatot adhat arra a jelenségre, hogy a közoktatási reform döntéshozói, konstruálói között túlnyomó részben férfiakat találunk, annak ellenére, hogy a pedagógus szakmában közismert a nők domináns részvétele. Előadásomban azt vizsgálom, hogy a társadalmi státuszukat tekintve „kettős kötést” megélő tanár nők – akik egyrészt női identitásuk, másrészt tanár identitások okán marginalizált társadalmi pozícióban vannak – miért tekinthetők ennek a felemás közoktatási reform folyamatban egyszerre részvevőnek/ágensnek illetve áldozatnak és vesztesnek.

A konferencia programja

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése